SZKOŁA PODSTAWOWA NR 23
MISTRZOSTWA SPORTOWEGO
IM. M. G. BUBLEWICZA

X LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
MISTRZOSTWA SPORTOWEGO

Cyberprzemoc – szkolne debaty oksfordzkie w liceum

W naszej szkole odbył się szkolny turniej debat oksfordzkich, których przewodnim tematem była cyberprzemoc. Udział w nich wzięli uczniowie klas I i II. Dyskusje rozpaliły mówców, którzy zaciekle bronili bądź obalali argumenty przeciwnej drużyny, przy bardzo aktywnym udziale publiczności. W dyskusjach poruszano zagadnienia związane z formami cyberprzemocy, możliwością stania się jej ofiarą czy sposobami zmniejszenia ryzyka znalezienia się w takiej sytuacji. Wskazywano też, gdzie można szukać pomocy. Oto niektóre argumenty uczniów i informacje pojawiające się w trakcie debat:

„Świadomość o zagrożeniach w Internecie wzrasta”, „Sami tworzymy sytuacje niebezpieczne w sieci nie czytając regulaminów przez nieświadomość lub zaniedbanie”, „Trzeba rozgraniczyć, kiedy hejt przeradza się w łamanie prawa” , „Osoby hejtujące wykorzystują do tego celu kilka lub kilkanaście kont”, „Internet nie jest bezpieczny, są w nim ludzie, którzy chcą nas skrzywdzić. Najczęściej dzieje się to na portalach społecznościowych”, „Darknet nie bez powodu ma taką nazwę. Tu dochodzi do wielu przestępstw. Nie daje on 100% anonimowości. Policja już potrafi zlokalizować użytkowników tej sieci”…

Z wypowiedzi uczniów wynika, że anonimowość w sieci jest jednak pozorna, a rozwój sieci informacyjnej powoduje, że każda nasza aktywność jest rejestrowana. Coraz większa dostępność do sieci bezprzewodowej, szczególnie ze smartfonów, i łatwość umieszczania różnych treści naraża nas na bycie ofiarą cyberprzemocy. Powinniśmy zawsze pomagać wszystkim, nie tylko koleżankom i kolegom, których spotkało coś złego w sieci. Nie powinniśmy przekazywać dalej obraźliwych informacji czy też publikowanych w żadnej formie zdjęć, filmików bez zgody zainteresowanego. W ten sposób możemy kogoś ochronić przed staniem się ofiarą cyberprzemocy. Kiedy spotkamy się z sytuacjami, które naruszają poczucie mojej godności, moje dobre samopoczucie, nie bójmy się o tym mówić i poprosić o pomoc kogoś dorosłego.

Wyniki turnieju debat oksfordzkich

I miejsce klasa II b LO w składzie:

Maria Wajzer, Piotr Czereszko, Maja Szajdek, Piotr Sadłowski

II miejsce klasa I a LO w składzie:

Wiktor Nadolny, Michał Duda, Maciej Izdebski, Mateusz Cegiełka

III miejsce klasa II a LO  w składzie:

Eryk Kosek , Łukasz Januszko, Eliza Ostrowska, Kuba Sienkiewicz

IV miejsce klasa I b LO w składzie:

Oliwia Wett, Wiktoria Szeluga, Jakub Horba, Michał Kulpa

Marszałkiem debat był nauczyciel historii i wos pan Radosław Świstak.

W składa jury weszły: wicedyrektor pani Elżbieta Giedziun–Kakojejko, pedagog pani Beata Grzybicka , nauczyciel bibliotekarz pani Beata Kondraczyk.

Funkcję sekretarza pełniła psycholog szkolny pani Anna Goryszewska.

Radosław Świstak

 Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status